The multiple connections between writing and image
DOI:
https://doi.org/10.53943/ELCV.0221_03Keywords:
Writing;, image;, hybridization;, hypertext.Abstract
In this article, I propose a critical-analytical reading of the relations between writing and images and their multiple connections, supported by the review of mimetic and semiological conceptual references that enabled the identification of the moment of annulment of the veto to the imaginary. The rupture with traditional mimetic procedures contributed to the almost complete dissolution of the limits between writing and image, triggering multiple connections between them in times of globalization, hybridization, and hypertexts.
References
Impressa
Abrams, M. H. (1962). El espejo y la lámpara: Teoría romántica y tradición critica acerca del hecho literario. (Trad. de Gregório Aráoz). Editorial Novo. Buenos Aires
Adorno, T. W. e Horkheimer, M. (1966). Dialettica dell’Illuminismo. Giulio Einaudi Editore. Torino
Ambrogio, I. (1971). Formalismo e avanguardia in Russia. Ed. Riuniti. Roma
Andrade, O. (1971). Poesias reunidas. Civilização Brasileira. Rio de Janeiro
Bakhtin, M. (2000). A poética de Dostoiévski (2.ª ed.). Forense Universitária. Rio de Janeiro
Bandeira, M. (1998). A realidade da imagem. Em: Estrela da vida inteira. Círculo do Livro. São Paulo
Bhabha, H. K. (1998). O local da cultura. (Trad. De Myriam Ávila et al). Editora da UFMG. Belo Horizonte
Campos, H. de (2013). A (re)operação do texto (2.ª ed. rev. e aum.). Perspectiva. São Paulo
Coelho, T. (1997). Culturas Híbridas. Em: Dicionário crítico de política cultural. Iluminuras. São Paulo
Costa Lima, L. (1980). Mímesis e modernidade: Formas das sombras. Graal. Rio de Janeiro
Costa Lima, L. (2007). Trilogia do controle. Topbooks. Rio de Janeiro
Fontes, M. A. (2020). Mímesis (des)encaranda: Entre imagens e textos luso-brasileiros. Edições Esgotadas. Lisboa/Porto/Viseu
Giovannini, J. (1989). A zero degree of graphics. Em: Friedman, M. et al. Graphic Design in America: A Visual Language History. Walker Arts Center. Minneapolis. pp. 201-214
Gonçalves, J. A. (1995). Laokoon revisitado: Relações homológicas entre texto e imagem. EDUSP. São Paulo
Hatherly, A. (1977). Visualidade do texto. Uma tendência universalista da poesia portuguesa. COLÓQUIO/Letras, 35: 5-17
Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência (Trad. de Susana Alexandria). Aleph. São Paulo
Jenny, L. et al. (1979). A estratégia da forma. Poétique: Revista de Teoria e Análise Literárias. Intertextualidades (Trad. de Clara C. Rocha), 27: 19-45
Kothe, F. R. (1981). Literatura e sistemas intersemióticos. Cortez: autores associados. São Paulo
Kristeva, J. (1974). Introdução à semanálise (Trad. de Lúcia Helena França Ferraz). Perspectiva. São Paulo
Lévy, P. (1996).O que é virtual? (Trad. de Paulo Neves). Editora 34. São Paulo
Lévy, P. (1999). Cibercultura (Trad. de Carlos Irineu da Costa). Editora 34. São Paulo
Lobo, L. (2007). Segredos públicos: Os blogs de mulheres no Brasil. Rocco. Rio de Janeiro
Praz, M. (1982). Literatura e artes visuais (Trad. de José Paulo Paes). Cultrix, USP. São Paulo
Santaella, L. (1998). Três paradigmas da imagem. Em: Oliveira, A. C. M. e De Brito, Y. C. F. (orgs.). Imagens técnicas.Hacker Editores. São Paulo. pp. 167-178
Souriau, É. (1983). A correspondência das artes: Elementos de estética comparada (Trad. de Maria C. Queiroz e Maria H. R. da Cunha). Cultrix/EDUSP. São Paulo
Symington, M. (2006). Écrire le tableau. L’approche poétique de la critique d’art à l’époque symboliste. Peter Lang Pub. Bruxelles
Wunenburger, J.-J. (1999). Filosofia delle immagini (Trad. de Sergio Arecco). Giulio Einaudi. Torino
Digital
Capparelli, S., Gruszynki, A. C. e Kmohan, G. (2000). Poesia visual, hipertexto e Ciberpoesia. Revista FAMECOS, 13: 68-82. Acedido em 10 de maio de 2021, em: https://core.ac.uk/down-load/pdf/186756408.pdf
Klipp, S. (2004). Voyerismo televisivo, reality shows e brasilidade televisiva. Intexto, 1(10): 1-13. Acedido em 2 de maio de 2021, em: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/3637
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 e-Letras com Vida — Revista de Humanidades e Artes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of authorship and publication in this journal.